ДПА 9 клас Правознавства




РОЗДІЛ 1 ПРАВИЛА І ЗАКОНИ В СУСПІЛЬСТВІ ТА ТВОЄМУ ЖИТТІ І варіант І рівень Завдання І. Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть вид соціальної норми, що регулює поведінку людей виключно з точки зору порядності, доброчесності, поваги до особистості:
 А) звичаї; Б) норми моралі; В) релігійні норми; Г) норми права. 2. Укажіть, яка з наведених ознак характеризує поняття "право": А) формується стихійно; Б) існує лише у свідомості людей; В) має встановлену форму вираження; Г) регулює всі суспільні відносини.

Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.

1. Укажіть відмінності права й моралі:
А) забезпечується державним примусом; Б) регулює суспільні відносини; В) є різновидом соціальних норм; Г) за порушення норм настає юридична відповідальність.
2. Укажіть, у яких ситуаціях виникають правовідносини: А) працівник електростанції пішов у відпустку; Б) батьки попросили сина Юрія винести сміття; В) Андрій ударив однокласника Вікентія в обличчя; Г) Василь влаштувався робітником на завод

ІІ рівень 1. Установіть відповідність між зазначеними правовідносини й галузями права, якими вони регулюються: А) М. влаштувався на роботу; Б) С. висунув свою кандидатуру на посаду президента; В) К. порушив правила дорожнього руху; Г) У. здав в оренду П. свою квартиру; Д) Ж. продав свою квартиру Ю.; Е) подружжя Б. усиновило дитину; Є) Я. вкрав мотоцикл у Є.; Ж) Л. отримав земельну ділянку під забудову;
З) гроші з державного бюджетубуло виділ ено на зарплату вчителям; И) К. подарував О. магнітофон; І) М. і Т. одружилися; К) В. пішов у відпустку.
 6 Галузі права: 1) конституційне право; 2) цивільне право; 3) сімейне право; 4) земельне право; 5) фінансове право; 6) адміністративне право; 7) кримінальне право; 8) трудове право. _________________________________________________________________________

 2. Установіть відповідність між ситуаціями й обставинами, що виключають злочинність діянь, які мають у них місце: А) громадянин П. зламав палець нападнику, який намагався витягнути в нього гаманець;
Б) водій автобуса, у якого відмовили гальма, для порятунку пасажирів направив його на машини, що стояли на узбіччі, і розбив їх. Обставини, що виключають злочинність діянь:
 1) затримання злочинця; 2) необхідна оборона; 3) психічний примус; 4) дії в умовах ризику; 5) крайня необхідність _________________________________________________________________________
 ІІІ рівень Поясніть кожну з ознак Конституції України, закінчуючи речення.  Конституція має найвищу юридичну силу, що означає _______________________ _________________________________________________________________________  Конституція характеризується підвищеною порівняно з іншими законами стабільністю, що означає____________________________________________________ _________________________________________________________________________  Конституція є базою для розвитку законодавства і прийняття нових законів, що означає________________________________________________________________ _________________________________________________________________________  Конституція розробляється і приймається в особливому порядку, що означає___________________________________________________________________ _________________________________________________________________________  Конституція врегульовує найважливіші відносини, що означає_________________ _________________________________________________________________________

ІV рівень Проаналізуйте ситуації та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. 1. Катерина (14 років), повертаючись із дискотеки, вибігла на проїзну частину вулиці, що спричинило зіткнення автомобілів та їх серйозне пошкодження.
2. Фермер Д., побачивши, як двоє чоловіків, погрожуючи ножами, намагаються заволодіти комбайном, зробив декілька пострілів із мисливської рушниці, що належала йому. Нападники дістали поранення.  Які правопорушення вчинили ці особи?  Чи настане відповідальність? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________

7 ІІ варіант І рівень Завдання І.
Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
 1. Укажіть нормативний акт, який має вищу юридичну силу в Україні: А) указ Президента України; Б) закон України; В) постанова Кабінету Міністрів України; Г) рішення Верховного Суду України.
2. Укажіть словосполучення, яке є галуззю права: А) цивільне право; Б) публічне право; В) суб’єктивне право; Г) римське право.

 Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
1. Укажіть, у яких ситуаціях виникають правовідносини:
А) Петро освідчився в коханні Мар’яні; Б) батьки подарували Христині на день народження велосипед; В) фірма " Олімп" поставила будівельній компанії будівельні матеріали; Г) Сергій та Олена вступили до шлюбу
2. У наведеній ситуації юридичними діями є: А) учень В. проспав; Б) він дуже поспішав до школи, тому перейшов вулицю на червоне світло; В) його зупинив міліціонер і зробив попередження.

ІІ рівень 1. Установіть відповідність між ситуаціями та відповідальністю, яка може настати у випадку неправомірної поведінки. А) громадяни Ш. та Д. нецензурно висловлювалися в автобусі та чіплялися до пасажирів; Б) охоронець Н. прийшов на роботу в нетверезому стані; В) майстер К. наніс шкоду підприємству, зіпсувавши цінний виріб; Г) громадянин С. не заплатив за проїзд у тролейбусі; Д) фірма А. невчасно повернула кредит; Е) Іванко (15 років), катаючись на велосипеді, збив перехожого, який зламав руку; Є) водій порушив правила дорожнього руху та скоїв аварію, завдавши шкоди іншим автомобілям; Ж) директор безпідставно не виплачував протягом 2-х місяців заробітну плату робітникам заводу;

З) Микола дуже поспішав до школи, тому перейшов вулицю на червоне світло; И) громадянин Я. вкрав мотоцикл у громадянина Є.; І) 14-річний Іван, катаючись, ненавмисне пошкодив велосипед друга; Й) суд у діях батька К. виявив ознаки злочину. Види відповідальності: 1) матеріальна; 2) цивільно-правова; 3) дисциплінарна; 4) адміністративна; 5) кримінальна. _________________________________________________________________________

 8 2. Установіть відповідність між ситуаціями й обставинами, що виключають злочинність діянь, які мають у них місце: А) касир, якій нападник погрожував пістолетом, віддала йому гроші з каси; Г) під час випробувального польоту в літака відмовив двигун, літак розбився, а випробувач урятувався на парашуті. Обставини, що виключають злочинність діянь:
1) затримання злочинця; 2) необхідна оборона; 3) психічний примус; 4) дії в умовах ризику; 5) крайня необхідність. _________________________________________________________________________

ІІІ рівень Порівняйте поняття "закон" і "підзаконний акт". Наведіть приклади 2-3 ситуацій, що регулюється підзаконним актом. ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________

ІV рівень Проаналізуйте ситуації та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. 1. Ірина (17 років) поцупила з вітрини магазина дорогі окуляри.
2. Олександра (17 років) назбирала в лісі квіти, що занесені до Червоної книги України, і торгувала ними біля станції метро.  Які правопорушення вчинили ці особи?  Чи настане відповідальність? ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________

9 РОЗДІЛ 2 ТИ – ЛЮДИНА, ЗНАЧИТЬ, МАЄШ ПРАВА І варіант І рівень Завдання І. Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
 1. Укажіть, яка посадова особа має своїм безпосереднім службовим обов’язком здійснення парламентського контролю за дотриманням конституційних прав і свобод людини і громадянина в Україні: А) Голова Верховної Ради України; Б) Уповноважений Верховної Ради України з прав людини; В) Президент України; Г) Перший заступник Голови Верховної Ради України.
2. Укажіть одну з форм безпосереднього народовладдя: А) референдум; Б) ухвалення закону Верховною Радою України; В) збори колективу; Г) мітинг.
Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей
1. Укажіть питання, щодо яких не допускається проведення референдуму: А) оголошення війни; Б) податків; В) амністії; Г) імпічменту Президента України. 2. Укажіть підстави припинення громадянства України: А) внаслідок виходу з громадянства України; Б) внаслідок втрати громадянства України; В) внаслідок скоєння злочину проти людства; Г) за підставами, передбаченими міжнародними договорами України. ІІ рівень Дайте визначення поняття "права і свободи людини". Назвіть міжнародні документи з прав людини і прав дитини. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

10 ІІІ рівень Як людина може захистити свої права і свободи? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _________________________________________________
11 В) Кабінет Міністрів України; Г) народ України.
2. Оберіть із наведеного нижче переліку твердження, у якому дано правильне визначення статусу місцевого самоврядування: А) місцеве самоврядування належить до законодавчої влади; Б) місцеве самоврядування належить до виконавчої влади; В) місцеве самоврядування належить до судової влади; Г) місцеве самоврядування не є різновидом державної влади.

Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
 1. Укажіть, за яких підстав набувається громадянство України: А) за народженням; Б) за територіальним походженням; В) унаслідок прийняття до громадянства; Г) визнання законів України.
2. Укажіть, що з перерахованого є органами місцевого самоврядування в Україні: А) обласна державна адміністрація; Б) міська рада; В) селищний голова; Г) органи самоорганізації населення. ІІ рівень Назвіть види прав і свобод людини і наведіть приклади. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 ІІІ рівень Поясніть поняття "демократія" та охарактеризуйте форми участі громадян у житті демократичної держави. ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
12 ІV рівень
Проаналізуйте правову ситуацію щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина. Учитель А. під час проведення уроку в 7 класі помітила на руці та на шиї учня В. синці та звернула увагу на його пригнічений стан і неуважність. Після уроку вчитель намагалася поговорити з учнем та виявити причину походження синців. Однак учень відповів, що синці від того, що він упав, та уникнув розмови. Учитель А. повідомила про ситуацію шкільному психологу М. Шкільний психолог М. зауважила, що їй відомо, що учень потерпає від жорстокого поводження та насильства зі сторони батька, що спрямоване не тільки на нього, але й на сестру та матір. У розмовах із психологом учень повідомляв, що мати кілька разів зверталася до міліції, коли батько побив її дітей, але це нічого не дало, і вона більше не хоче туди звертатися й заборонила дітям говорити про це будь-кому. Учитель А. вирішила поговорити з батьками та запросила їх до школи. На розмову до вчительки прийшов тільки батько, який у різкій формі заперечив свою причетність до синців та грубо пригрозив, що вчителька матиме проблеми, якщо буде втручатися у внутрішні справи їхньої сім’ї. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
13 РОЗДІЛ 3 ТИ І ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ І варіант І рівень
 Завдання І. Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
 1. Укажіть, у якій із наведених ситуацій наведено приклад правомірного розпорядження майном: А) Микола взяв книгу в бібліотеці; Б) Наталка зламала й викинула шкільний мікроскоп; В) Світлана подарувала сестрі власноруч зв’язаний шарф; Г) Олексій під час розкопок знайшов монету й залишив її у своїй колекції.
2. Укажіть, яке твердження розкриває зміст поняття "підриємництво": А) трудова діяльність за договором; Б) виконання сезонних робіт; В) робота за контрактом; Г) самостійна діяльність з метою отримання прибутку. Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
1. Укажіть, хто із зазначених осіб належить до спадкоємців другої черги спадкування за законом: А) батько і мати; Б) рідні брати і сестри; В) дід і баба; Г) той із подружжя, хто пережив іншого.
2. Укажіть, у яких випадках правочин здійснено з порушенням вимог законодавства: А) 13-річна Олена взяла в дарунок від родичів комп’ютер; Б) 14-річний Іван без згоди батьків обміняв свій плеєр на диск із популярною комп’ютерною грою; В) 16-річний Степан за гонорар, отриманий від видання збірки його віршів, придбав велику ілюстровану енциклопедію з історії вогнепальної зброї; Г) 15-річна Світлана гроші, що дали їй батьки для придбання посібника і словника з іноземної мови, витратила на купівлю папуги, про якого давно мріяла.
ІІ рівень Визначте відповідність між отриманням певного права та досягненням особою відповідного віку. А) Вік, із якого особа має право на безпосереднє звернення до суду за захистом свого права або інтересу; Б) вік, із якого особа може самостійно здійснювати права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом; В) вік, із 14 якого особа може займатися підприємницькою діяльністю, якщо їй надана повна цивільна дієздатність; Г) вік, із якого особа може самостійно укладати договір банківського вкладу та розпоряджатися вкладом, унесеним нею на своє ім’я. Досягнення особою відповідного віку:
 1) 14 років; 2) 15 років; 3) 16 років; 4) 18 років. ІІІ рівень Чи відповідають твердження положенням цивільного законодавства? Свою думку аргументуйте.
1) Вік, із досягненням якого неповнолітні мають право розпоряджатися самостійно своїм заробітком чи стипендією, настає з 14 років. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
 2) Неповнолітні, які придбали річ за свій заробіток, стипендію чи інший дохід, можуть розпоряджатися нею без згоди батьків. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
3) У випадку купівлі іншою людиною якоїсь речі в малолітньої дитини, її батьки мають право вимагати повернення цієї речі. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. Громадянин К. придбав у магазині ноутбук. Однак удома К. виявив, що нова річ закривається нещільно й має кілька подряпин. Наступного дня К. вирішив повернути ноутбук, але в магазині продавець категорично відмовив К. й порадив йому звернутися зі своєю проблемою до сервісного центру.
1) Якою галуззю права регулюються ці відносини?
2) Про яке/які права йдеться в ситуації?
3) Чи правомірні дії продавця? Які права в цій ситуації має покупець? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
15 ІІ варіант І рівень Завдання І.
Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, яке з тверджень є помилковим: А) спадкоємцем може бути як фізична, так і юридична особа; Б) спадкування – це перехід прав померлої особи (спадкодавця) до спадкоємців; В) заповіт має бути засвідчений нотаріусом або іншими вповноваженими на це особами; Г) спадщина відкривається в день смерті спадкодавця або в день, із якого суд оголосив особу померлою.
2. Визначте, яке формулювання найбільш точно визначає порядок відповідальності неповнолітньої особи у віці від 14 до 18 років за завдану нею шкоду: А) відшкодовує неповнолітній самостійно; Б) відшкодовують батьки неповнолітнього; В) відшкодовує неповнолітній самостійно, а в разі нестачі коштів і майна відшкодовують батьки чи особи, які їх заміняють; Г) відшкодовують неповнолітній та його батьки у визначених законом частках.
Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей
1. Укажіть, хто із зазначених осіб належить до спадкоємців першої черги спадкування за законом: А) батько і мати; Б) діти спадкодавця; В) дід і баба; Г) той із подружжя, хто пережив іншого.
2. Укажіть, кому із зазначених осіб може бути надана повна цивільна дієздатність: А) фізична особа, яка досягла шістнадцяти років і бажає займатися підприємницькою діяльністю; Б) фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років В) фізична особа, яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим договором ІІ рівень Які договори можуть укладати неповнолітні? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
16 __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ІІІ рівень Розгляньте фотографії та дайте відповіді на запитання. Свою думку аргументуйте. Фото А Фото Б  У якості кого виступає особа, зображена зліва на фото А? Зазначте права таких осіб, передбачені законом (не менше чотирьох).  Яке правове явище зоображене на фото Б? Які права має у цьому випадку особа, зображена на фото Б?  Які нормативно-правові акти регулюють зазначені відносини? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. 17-літня М. навчається в університеті. Коли М. придбала на першу стипендію модні джинси, її батьки заявили, що "ці штани" їм не подобаються і що вона не мала права самостійно розпоряджатися своїми грошима, оскільки є неповнолітньою. Вони сказали, що негайно підуть у магазин і повернуть джинси назад.
1) Якою галуззю права регулюються ці відносини?
 2) Чи є дії М. правомірними? Чому?
3) Як вирішиться ситуація? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
17 РОЗДІЛ 4 ЗАКОНИ В ЖИТТІ ТВОЄЇ СІМ’Ї І варіант І рівень Завдання І.
Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, який орган приймає рішення про усиновлення дитини: А) орган опіки і піклування; Б) суд; В) опікунська рада; Г) управління у справах сім’ї та молоді.
2. Укажіть, до якого віку батьки зобов'язані утримувати своїх дітей, якщо повнолітні син чи дочка продовжують навчання й потребують матеріальної допомоги: А) 20 років; Б) 22 роки; В) 23 роки; Г) 25 років.
Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
1. Укажіть юридичні підстави створення сім’ї: А) кровне споріднення; Б) спільне проживання; В) взаємна згода жінки і чоловіка; Г) усиновлення.
2. Укажіть, що належить до особистих немайнових прав подружжя: А) право на материнство (батьківство); Б) право на розподіл обов’язків та спільне вирішення питань життя сім’ї; В) право на майно, набуте нею, ним до шлюбу; Г) право на повагу до своєї індивідуальності.
ІІ рівень Назвіть особисті немайнові та майнові права й обов’язки подружжя. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
18 ІІІ рівень Висловіть власне ставлення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. 1) Батьки 11-річної Марійки часто випивають, приводять додому з собою "товаришів по пляшці". Марійка зачиняється у своїй кімнаті, оскільки боїться п’яних батьків і їхніх друзів. Їй дуже важко виконувати домашні завдання через постійний гамір.
2) Батько 9-річного Сергія покинув сім’ю й ніякої матеріальної допомоги не надає. Мати Сергія ніде не працює, вона жебракує в метрополітені і примушує Сергія стояти поруч. Якщо він відмовляється, мати лякає його тим, що перестане годувати й вижене з дому.  Чи мають місце порушення інтересів дитини? Які саме?  Які правові рішення, на ваш погляд, мають бути прийняті? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 19 ІІ варіант І рівень Завдання І.
Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, ким визначається місце проживання дитини, яка досягла 14 років, якщо батьки проживають окремо: А) батьками за їхньою згодою; Б) одним із батьків; В) за спільною згодою батьків та дитини; Г) самою дитиною.
2. Укажіть, яке твердження відповідає законодавству України: А) шлюбний вік для чоловіка – 18 років, для жінки – 17 років; Б) обов’язковою умовою укладання шлюбу неповнолітніми є згода батьків; В) сім’я – це спільне проживання чоловіка та жінки; Г) речі для професійних занять, придбані за час шлюбу для одного з подружжя, є об’єктом права спільної сумісної власності подружжя.
Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
1. Укажіть, що є особистою приватною власністю дружини, чоловіка: А) речі індивідуального користування; Б) коштовності, придбані за рахунок спільних коштів подружжя; В) заробітна плата, пенсія, стипендія, інші доходи, одержані одним із подружжя; Г) майно, набуте нею, ним за час шлюбу, але на підставі договору дарування або в порядку спадкування.
2. Укажіть підстави позбавлення батьківських прав: А) жорстоке поводження з дитиною; Б) засудження за вчинення умисного злочину щодо дитини; В) нерозуміння батьками потреб та інтересів дитини; Г) примушування дитини до жебракування.

ІІ рівень Укажіть спільні ознаки поданих понять і відмінності між ними:  опіка і піклування. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
20 ІІІ рівень Складіть правову ситуацію, що регулюється нормами сімейного права, у якій задіяні батьки й діти. Поставте до неї 2 запитання та дайте відповіді на них. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. Валентині 17 років, вона чекає дитину. Валентина впевнена, що її 18-річний друг Віктор – батько дитини. Однак Віктор це заперечує, відмовляється одружитися з Валентиною й утримувати дитину після її народження.  Чи може Валентина змусити Віктора одружитися з нею?  Чи повинен Віктор утримувати дитину?  Як діяти Валентині в цій ситуації? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

 21 РОЗДІЛ 5 ТВОЇ ПРАВА У ТРУДОВИХ ВІДНОСИНАХ І варіант І рівень Завдання І. Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, який вид юридичної відповідальності настає за прогул: А) кримінальна; Б) адміністративна; В) цивільно-правова; Г) дисциплінарна.
 2. Закінчіть висловлювання "Неповнолітні, які працевлаштовуються, мають пройти…". А) обов’язкове страхування; Б) медичний огляд; В) випробування протягом 2 тижнів; Г) додаткове навчання.
Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
 1. Укажіть, у яких випадках для працівників обов’язково встановлюється скорочений робочий час: А) 19-річний лаборант, який працює на рентгенівському апараті та піддається впливу опромінювання; Б) 17-річний токар; В) 34-річний тесля, який працює на авторемонтному заводі; Г) 21-річна ткаля, яка доглядає 5-річну дитину.
2. Укажіть, у яких випадках діяльність особи (осіб) є підприємницькою: А) учень 9 класу на прохання сусідки відремонтував паркан, отримавши за це невелику винагороду; Б) група хлопців організувала фірму з ремонту побутової техніки; В) група жителів Одеси створила благодійний фонд для надання допомоги інвалідам за рахунок добровільних пожертв; Г) Г. вирішив відкрити фітнес-клуб.
ІІ рівень Визначте відповідність між категорією працівників і максимальною тривалістю робочого тижня, установленою для неї: А) 15-річний учень 9 класу, який під час канікул працює кур’єром; Б) 17-річна одинадцятикласниця, яка працює після навчання у швейній майстерні; В) 28-річна касир продовольчого магазину; 22 Г) 36-річний працівник ливарного цеху, який працює у шкідливих умовах. Максимальна тривалість робочого тижня: 1) 12 годин; 2) 18 годин; 3) 24 години; 4) 36 годин.

 ІІІ рівень Складіть правову ситуацію, що регулюється нормами трудового права, у якій задіяні батьки й діти. Поставте до неї 2 запитання та дайте відповіді на них. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. Громадянин С. влаштувався на роботу в дослідний інститут. Через кілька днів роботи він, граючи після роботи у футбол, зламав ногу та потрапив до лікарні. Через два тижні він вийшов з лікарні та невдовзі повернувся на роботу. Однак керівник інституту здивувався його появі та заявив, що за дні, коли він працював, видати наказ про прийняття С. на роботу не встигли. Тому, коли він не з’явився протягом тривалого часу, на його місце було прийнято іншого працівника.  Чи є правомірними дії адміністрації?  Що ви порадите громадянину С.? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 23 ІІ варіант І рівень Завдання І.
 Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, із якого віку фізична особа має право займатися підприємницькою діяльністю:
А)14 років; Б) 15 років;; В) 16 років; Г) 18 років.
2. Визначте, який із документів є обов’язковим в укладанні трудового договору випускником медичного університету, який улаштовується на роботу лікарем, а до вступу в інститут ніде не працював: А) трудова книжка; Б) свідоцтво про народження; В) довідка про знання державної мови; Г) диплом про закінчення медичного інституту й отримання відповідної кваліфікації. Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.

1. Укажіть, у яких випадках діяльність осіб є підприємницькою діяльністю: А) благодійний фонд збирає кошти на проведення операції хворій дитині; Б) фермер Н. взяв в оренду поле для вирощування кукурудзи; В) учні 9-го класу надали допомогу в збиранні врожаю колективному господарству, яке працює в їхньому селі; Г) автослюсар Г. вирішив відкрити майстерню.

 2. Укажіть, у яких випадках порушено порядок призначення випробування під час прийому на роботу: А) громадянин П., 19 років, улаштовується токарем, призначено випробування терміном 2 місяці; Б) громадянин Ч., 42 роки, улаштовується на роботу матросом, призначено випробування 3 місяці; В) громадянці М., 17 років, улаштовується на роботу касиром, призначено випробування терміном 7 тижнів; Г) громадянину Ю., 24 роки, улаштувався економістом, призначено випробування на 3 місяці.

 ІІ рівень Наведіть приклади відносин, що регулюються нормами трудового права. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ 24 ІІІ рівень Визначте, у якому випадку було порушено порядок укладання трудового договору. Свою думку аргументуйте. А) громадянину О. (21 рік), який улаштовується на роботу теслею, призначено випробування терміном 2 тижні______________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 Б) громадянину Л. (32 роки), який улаштовується на роботу автомеханіком, призначено випробування 1,5 місяця __________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
В) громадянці Ф. (45 років), матері двох неповнолітніх дітей, яка влаштовується на роботу секретарем, призначено випробування на тиждень_____________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
Г) громадянину Д. (53 роки), який улаштовується на роботу начальником цеху, за згодою профспілки призначено випробування терміном 4 місяці__________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. П’ятнадцятирічний Р. після закінчення 9 класу й отримання свідоцтва про базову середню освіту повідомив батьків і вчителів, що не хоче продовжувати навчання й з 1 вересня піде працювати. Батьки наполягають на продовженні навчання.
1. Визначте, який обов’язок громадянина України не виконав Р. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _________________________________________________________________________
2. Визначте, чи має Р. право укласти трудовий договір і працювати. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _________________________________________________________________________
 3. Як можуть діяти Р. та батьки, щоб не порушити законодавство? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _________________________________________________________________________
 25 РОЗДІЛ 6-7 ТВОЇ ОРІЄНТИРИ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ ТА КРИМІНАЛЬНОМУ ПРАВІ. ТВОЯ ПОДОРОЖ У СВІТ ЮРИДИЧНИХ ПРОФЕСІЙ І варіант І рівень
 Завдання І. Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, у якому із зазначених випадків особа може бути притягнена до адміністративної відповідальності: А) громадянин Р., 15 років, їхав в електричці без білета; Б) громадянин О., 16 років, украв у магазині цифровий фотоапарат; В) громадянка П., 17 років, протягом року не отримувала паспорт; Г) громадянка Ц., 19 років, захищаючись від двох нападників, завдала їм тілесних ушкоджень.
2. Укажіть, у якому з випадків винна особа може бути притягнена до кримінальної відповідальності: А) хлопчик, граючи на спортивному майданчику, пошкодив автомобіль, що стояв поруч; Б) юнак завдав тяжких тілесних ушкоджень перехожому; В) ткаля запізнилася на роботу без поважних причин; Г) дівчина після досягнення 16-річчя вчасно не отримала паспорт.

Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей. Визначте, які заходи впливу можуть бути застосовані до 16-річного громадянина, який учинив адміністративне правопорушення: а) штраф; б) зобов’язання публічно або в іншій формі просити вибачення в потерпілого; в) застереження; г) попередження; ґ) громадські роботи.

 ІІ рівень Назвіть види кримінальних покарань, що застосовуються до неповнолітніх. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
 ІІІ рівень Висловіть власну оцінку важливості права людини на захист у суді. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________________
26 ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. П’ятнадцятирічний хлопець заскочив до ліфта і, погрожуючи ножем, вимагав у жінки телефон і гроші. Жінка закричала, її крик почув чоловік. Коли двері ліфта відчинилися на поверсі, де живе жінка, нападника вже зустрічав чоловік постраждалої, який знешкодив його, завдавши тілесних ушкоджень середньої тяжкості.  Яке правопорушення скоєно хлопцем? Чи є пом’якшувальні та обтяжувальні обставини?  Визначте ознаки, склад правопорушення.  Як оцінити дії чоловіка постраждалої жінки? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
 ІІ варіант І рівень Завдання І.
 Виконайте тестові завдання, обравши правильний варіант відповіді.
1. Укажіть, у якому з випадків винна особа може бути притягнена до адміністративної відповідальності: А) дев’ятикласник, граючи у футбол, розбив вікно в сусідньому будинку; Б) особа здійснила пограбування магазину; В) слюсар не вийшов на роботу без поважних причин; Г) хлопець перейшов вулицю на червоне світло світлофора.
2. Визначте кваліфікацію події. Громадянин М., вирішивши пограбувати банк, уночі зламав ґрати на вікнах, проник у приміщення, але не зумів відкрити сейф і вимушений був піти без грошей. А) сталася крадіжка, злочин завершено; Б) сталося пограбування, злочин завершено; В) має місце замах на крадіжку; Г) має місце замах на пограбування.

 Завдання ІІ. Виконайте тестові завдання з вибором декількох правильних відповідей.
 Укажіть, у яких випадках винна особа може бути притягнена до кримінальної відповідальності: А) 17-річний водій мопеду перевищив швидкість, унаслідок чого сталася дорожньо-транспортна пригода та загинула людина; Б) юнак завдав тяжких тілесних ушкоджень перехожому; 27 В) хлопчик, граючи на спортивному майданчику, пошкодив автомобіль, що стояв поруч; Г) 19-річний слюсар запізнився на роботу без поважних причин, унаслідок чого підприємству завдано великих збитків.

ІІ рівень Назвіть адміністративні стягнення, що застосовуються до неповнолітніх. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
ІІІ рівень На стінах будинків, де розміщено суди, часто зображують Феміду – Богиню правосуддя із зав'язаними очима й терезами в руках. Як ви думаєте, чому Богиня правосуддя уявляється саме такою? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
 ІV рівень Проаналізуйте ситуацію та дайте відповідь на запитання. Свою думку аргументуйте. В'ячеслав (15 років) та Віталій (16 років), їдучи на автомобілі вулицею, побачили Максима, який виймав із багажника свого автомобіля придбаний ним у магазині комп’ютер. Погрожуючи йому бейсбольною битою, вони відібрали в нього комп’ютер, пообіцявши повернути його наступного дня, якщо останній сплатить їм 2 000 грн., тобто 40% вартості цієї речі. Наступного дня Максим їхню вимогу виконав, але комп’ютера не отримав, бо річ була продана, а гроші були поділені.
 Визначте ознаки, склад злочину.
 Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності?
 Які види покарань застосовуються до неповнолітньої особи, яка вчинила злочин? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________

1 коментар:


  1. г-н педро зробив все можливо, щоб допомогти мені з судом, який я використовував для розширення свого лісопильного бізнесу, вони були дружелюбними, професійними та абсолютними жемчужинами для роботи. я рекомендую зв'язатися з будь-яким, хто ищет суд. pedroloanss@gmail.com.

    ВідповістиВидалити