Турніри та олімпіади з історії та правознавства

 

 

 

Завдання для шкільної олімпіади з історії  7 клас

1.                  Укажіть назву східнослов’янського племені, центром якого був Чернігів

           (Правильно виконане завдання - 1 бал).

А  поляни                                        В   сіверяни

Б  деревляни                                   Г   тиверці

2.                  Укажіть хронологічні рамки Великого переселення слов’ян

            (Правильно виконане завдання - 1 бал).

             А  VI -V ст. до н. е.                                В І - ІІІ ст. н.е.

Б   ІV - ІІ ст. до н.е                                 Г VІ - VІІ ст. н.е.

3.                  Укажіть відповідність між іменами князів і датами їх правління

(Правильно виконане завдання - 1 бал).

    А  882 – 912                                1) Ольга

Б  912 – 945                               2) Ігор

                   В  964 - 970                               3) Святослав        

  Г  945 - 964                                4) Олег

                                                         5) Аскольд

4.      Завдання на встановлення правильної послідовності

         (Правильно виконане завдання - 2 бали).

         А   Правління Аскольда та Діра

         Б   Заснування Києва

         В   Навала аварів на слов’янські землі

         Г   Правління князя Ігоря           

5.                  Вставте в текст пропущені слова

            (Правильно виконане завдання - 1 бал).

Помер Рюрик. Княжіння своє він передав __________, що був із його роду, віддавши йому на руки свого сина___________, бо той був дуже малий. У рік 882 вирушив ____________ у похід, узявши своїх воїнів – варягів, чудь, словен, мерю, весь, кривичів. І прибули _____________ і____________ до гір Київських,  і довідався ____________, що тут Аскольд і Дір удвох княжать.

6.                   Доведіть або спростуйте твердження: «Великі князі до часів Ольгиних воювали – вона правила державою» (М.Карамзін) (3 бали).

7.                  Скласти визначення понять (1 бал).

           Держава, стани, феодальне суспільство, феодал, монархія, автономія.

8.         Про кого з історичних персоналій йдеться в тексті.

            (Правильно виконане завдання – 2 бали).

          А)  «Цей франк був майордомом. Він отримав прізвисько Молот за розгром арабів при

          Пуатьє. Саме йому належить ідея наділяти воїнів земельними наділами за службу»

          Б)  « Не любо мені в Києві жити. Хочу жити я в Переяслівці на Дунаї, бо то є середина землі.»  

          В)   У рік 907 .  Пішов ….на греків , Ігоря зоставивши в Києві. Узяв же він множество варягів, і словенів, і чуді, і кривичів, і полян , і сіверян , і радимичів,

 

ЗАВДАННЯ

І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

2021/2022 навчальний рік

 

8 КЛАС

Завдання І (максимум балів – 5)

Уважно розгляньте картосхему. Напишіть назви давньоруських удільних князівств у період політичної роздробленості, які позначені на картосхемі літерами.

 

Критерії оцінювання: кожне правильно визначене удільне князівство – 1 бал.

 

   Завдання IІ. Тестові завдання  

(кожна правильна відповідь – 1 бал, всього 10 балів)

1. Віра у спільне походження і кровну спорідненість між людиною і певним видом тварин називається:

А  анімізмом,       Б  тотемізмом,          В  дадаїзмом,            Г  атеїзмом.
2. Хто був Великим князем литовським у 1430 році?
 А. Володимир;  Б. Ольгерд;  В. Свидригайло;  Г. Міндовг.
3. Визначте, де була остання битва Олександра Македонського:

 А. біля Гази;    Б. при Гідаспі;  В. під Сузами; Г. при Іссі.
4. Мезоліт це:

А  давній кам’яний вік,  Б  новий кам’яний вік, В  бронзовий вік,   Г  середній кам’яний вік.
5. Літописець називає «самодержцем усієї  Русі», «царем на Русі» князя:
А. Данила Галицького;           Б. Володимира Мономаха;

В. Юрія І Левовича;                Г.Романа Мстиславовича.
6. Метрополія це:.

А  країна, яка є колонією;                  В  країна, яка володіє колоніями;

Б  країн, яка є напівколонією;           Г  країна, яка прагне стати незалежною;

7. Ім’я  якого князя згадує літописець у прислів’ї: « Володимир землю зорав, ………. засіяв»:

А. Мономах;     Б. Ярослав;   В. Мстислав;  Г. Данило.
8. Представники якого чернечого ордену називали себе « пси Господні»?
 А. Францисканці;     Б. Бенедиктинці;  В. Цистеріанці;      Г. Домініканці.
9. Який з цих народів, що мешкав у Криму, згаданий у поемі Гомера «Одіссея»:

А  сармати,    Б  таври,   В  скіфи,   Г  кіммерійці.

10. У 1491 році Швайпольтом Фіолем були видані перші друковані книги церковнослов’янською мовою. У якому місті це відбулося:

А  Варшава,  Б  Познань,   В  Краків,      Г  Прага.


Завдання ІІІ. Встановіть відповідність між сучасною українською назвою та назвою грецької колонії, заснованої там в стародавню епоху (4 бали):


     1. Керч.                                                      А. Керкінітіда.
     2. Севастополь.                                         Б. Ольвія.
     3. Євпаторія.                                              В. Тіра.

     4. Берег Південнобузького лиману.        Г. Херсонес Таврійський
                                                                         Д. Пантікапей.

Завдання ІV

Визначте, чиї портрети зображені на світлинах. Одним реченням охарактеризуйте їх місце в історії (9 б.: за кожне правильне співвідношення–1 б., за правильне справжнє ім’я–1 б.,за характеристику діяльності – 1б.)

А) «Перший руський король»

Б) «Некоронований король Русі-України» 

В) «Самодержець усія Русі»» 


Портрет

 

Прізвисько/

псевдоним

(літера)

Справжнє

ім’я

Коротка характеристика діяльності

Описание: Описание: Картинки по запросу

 

 

 


 

 

 


 

 

 

 

V. Робота з документами  (10 б.) Ознайомтеся з фрагментом документа і дайте відповіді на запитання.

 «…Коли православні християни, що живуть серед чужовірців, серед ляхів, уніатів і проклятих єретиків, хочуть від них відлучитись і не мати нічого спільного з ними, а самі з собою любов’ю єднаються. Імена свої разом вписують і браттями називаються».

1. Яке об’єднання згадує документ? (1 б.)  Вкажіть дату його створення та соціальне походження членів цього об’єднання. (3 б.)

2. З якою метою «єдналися православні християни»?(3 б.)

3. Опишіть напрями діяльності цього і подібних об’єднань. (3 б.)

 ВСЬОГО БАЛІВ – (5+10+4+9+10)=38

 

ЗАВДАННЯ

І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

2021/2022 навчальний рік

9 КЛАС

 

 

 

 

Уважно розгляньте фрагмент карти. Дайте назву карті. Які історичні події позначені на карті стрілками? Що об’єднувало держави, на яких є позначка у вигляді корони?

 Критерії оцінювання: правильно визначено назву карти – 1 бал; правильно названі історичні події – 1 бал; правильно вказана ознака, за якою можна об’єднати держави, – 1 бал.

 

                                       Завдання IІ. Тестові завдання

(кожна правильна відповідь – 1 бал, всього 10 балів)

 1. Коли почалась Велика французька революція:


  А) 1786 р.                         Б) 1789 р.                      В)1791 р.

2. Згідно з Гадяцьким договором в кордонах Київщини, Брацлавщини та Чернігівщини мало бути створено:


А) Гетьманщину;                                 Б)Українську козацьку державу;

В) Князівство Руське                           Г) Військо Запорозьке

3. На честь якого апостола було названо перший і найвищий орден запроваджений у Росії Петром І:

 А  Володимира,   Б  Георгія,  В  Андрія,    Г  Петра


4.Бородинська битва відбулася у:

А)  25 серпня 1812 року                             Б)  26 серпня 1812 року

В)  27 серпня 1812 року                             Г) 28 серпня 1812 року


5.Де відбувалася «битва народів»:

А) під Бородіно                                        

 Б)  під Лейпцигом

В)  під Ватерлоо                                         Г)  під Віднем


6. 18 брюмера 1799 р. у результаті перевороту до влади у Франції прийшов Наполеон. Який це був день за звичним нам календарем:

А  9 грудня   Б  9 вересня     В  9 жовтня    Г  9 листопада

7.Ім’я французького просвітителя, якому належать слова: «Якби Бога не було, то його слід було б вигадати»:


А)  В. Вольтер                                             Б)  Ш. Монтеск’є

В)  Ж. Руссо                                                Г)  Д. Дідро


8.Визначте подію в історії України, яка збігалася за часом з призначенням Наполеона довічним консулом Франції:


А) похід «У Таврію за волею»  

Б)  заснування Харківського університету

В)  скасування Магдебурзького права у Києві

Г)  утворення Київського генерал-губернаторства

9.У якому році К. Розумовський став гетьманом України:


А) 1750 р.           Б)  1762 р.         В)  1764 р.           Г)  1788 р.

10. У 1777 році у Петербурзі надрукували книжку «Описание свадебных украинских простонародних обрядов в Малой России». Вона вважається першим друкованим твором української фольклористики. Хто її автор:

А  Григорій Калиновський                                В  Яків Маркевич 

Б  Михайло Максимович                                   Г  Платон Лукашевич.

Завдання ІІІ. Виберіть відповідність  між історичними особами

та подіями        (5 балів)


1.М.Лютер                               А) Тарасова ніч

2.І. Лойола                               Б) Хотинська битва    

3.Т.Трясило                             В)Товариство Ісуса        

4.П.Сагайдачний                     Г) Видання «Букваря»                            

5.І.Федоров                              Д) Початок реформації в Німеччині     

Завдання ІV. Визначте, чиї портрети зображені на світлинах. Одним реченням охарактеризуйте їх місце в історії (9 б.: за кожне правильне співвідношення–1 б., за правильне справжнє ім’я–1 б.,за характеристику діяльності – 1б.)
   А) «Урус Шайтан»   Б) «Екзильний гетьман»  В) «Сонце Руїни»

 

 

 

 

Портрет

 

Прізвисько/

псевдоним

(літера)

Справжнє

ім’я

Коротка характеристика діяльності

Описание: Описание: C:\Users\Светлана\Desktop\250px-Petro_Doroshenko_19.jpg

 

 

 

Описание: Описание: Картинки по запросу «Урус Шайтан» І.СіркоОписание: Описание: http://ukrmap.su/program2009/uh7/7_18/166_resize.jpg

 

 

 

Описание: Описание: C:\Users\Светлана\Desktop\Mazepa-Orlyk.pngОписание: Описание: Картинки по запросу Острожский, Константин Константинович

 

 

 








 

V. Робота з документами  (10 б)  Ознайомтеся з фрагментом документа і дайте відповіді на запитання.

«Затопили, закричали: “Карай  ляха знову!” Покотились по базару кінні narodowi; покотились малі діти і каліки хворі. Ґвалт і галас. На базарі, як посеред моря кровавого, стоїть Ґонта з Максимом завзятим.»

1. Хто є автором  цих слів? (1б.)

2. Опишіть подію, що стала сюжетом для написання цього вірша. (4 б.)

3. Які катастрофічні наслідки пророкує автор цих слів? (5 

   ВСЬОГО БАЛІВ – (3+10+5+9+10)=37


ЗАВДАННЯ

І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

2021/2022 навчальний рік

 

11 КЛАС

 

Завдання І (максимум балів – 4)

Назвіть країну, яка у першій половині ХХ ст. втратила заштриховану на картосхемі територію, та країну, яка отримала цю територію. Укажіть роки, коли це відбувалося.

 

Критерії оцінювання: правильно визначені країни – по 1 балу; правильно визначені роки – по 1 балу.

 

 

 

Завдання . Тестові  завдання (кожна правильна відповідь – 1 бал, всього 10 балів)

 

1. Позначте назву історичного періоду, під час якого на українських землях існувала трипільська культура

А          палеоліт              Б мезоліт               В неоліт               Г енеоліт

2.Хто, у 1921 році, був обраний першим митрополитом-фундатором Української автокефальної православної церкви:

 А  В. Липківський,   Б  М. Скрипник,  В  Г. Смотрицький,  Г  Ф. Скорина.

3. Приводом для початку ІІ світової війни стало:

А) напад нацистів на радіостанцію Глейвіц; 

Б) Розділ Чехословаччини; 

В) Напад на корабель «Луізітанія»;

 Д) Підписання пакту Молотов-Риббентроп.

4. Позначте ім’я князя, за часів правління якого вперше було письмово зведено закони Київської Русі:

А          Володимир Великий         Б Ярослав Мудрий          В  Володимир Мономах

5. Який з наведених термінів уживають у значенні « повернення на батьківщину військовополонених та  цивільних осіб, які під час війни опинилися за межами своєї країни»

А репарація      Б реабілітація     В репатріація     Г депортація.

6. У якому з універсалів ЦР було проголошено?

« …Ми, Українська ЦР, сповіщаємо всіх громадян України: однині      Українська Народна республіка стає самостійною, ні від кого незалежною Вільною Суверенною Державою Українського Народу»

А Першому     Б Другому      В Третьому       Г Четвертому

7. У яких твердженнях ідеться про Симона Петлюру?

1.  Був головним  отаманом Армії УНР.

2.  Був першим головою Генерального секретаріату ЦР.

3.  Від 1920 р. перебував в еміграції, очолював уряд УНР в екзилі.

4.  У листопаді 1918 року перебував в Берліні, де мав зустріч з кайзером    Вільгельмом ІІ.

5.У лютому 1919 р. вийшов із УСДРП і став головою Директорії.

А 1,2,5      Б1,3,5      В 2,4,5      Г 1,2,3

8. Оборона якого міста від нацистських загарбників тривала найдовше?

А Києва       Б Одеси      В Полтави    Г Севастополя

9. Яка форма монополістичного об’єднання була домінуючою в промисловості Наддніпрянської  України  на початку  ХХ ст.?

А трест        Б картель          В концерн           Г синдикат

10. Хронологічні рамки якого явища історії України є зайвими в цьому логічному ланцюжку: 1921–1923 рр., 1932–1933 рр., 1941–1945 рр., 1946–1947 рр.?

А 1921–1923 рр.;         Б 1932–1933 рр.;       В 1941–1945 рр.;        Г 1946–1947 рр.

 

Завдання ІІІ Установіть послідовність подій  (6 балів)

А Битва за Дніпро

Б Корсунь-Шевченківська операція

В Операція «Багратіон»

Г Початок Другої світової війни

Д Визволення Києва

Е Нюрнберзький процес

 

Завдання ІV. Визначте, чиї портрети зображені на світлинах. Одним реченням охарактеризуйте їх місце в історії (9 б.: за кожне правильне співвідношення–1 б., за правильне справжнє ім’я–1 б.,за характеристику діяльності – 1б.)

 

А) «Тарас Бульба»   Б) «Микола Хвильовий»    В) «Тарас Чупринка»

 

 

 

 

Портрет

 

Прізвисько/

псевдоним

(літера)

Справжнє

ім’я

Коротка характеристика діяльності

Описание: Описание: C:\Users\Светлана\Desktop\Хвильовий_Микола.jpg

 

 

 

Описание: Описание: C:\Users\Светлана\Desktop\Роман_Шухевич_(1945).jpg

 

 

 

 

 

 








 

Завдання V. Робота з карикатурою (15 б.)

 

Розгляньте уважно карикатуру. Якій історичній події чи якому явищу вона присвячена?  Чи упізнаєте ви персонажів карикатури? Яке ставлення відображає карикатурист до персонажів чи події? Що ви знаєте про цю історичну подію, явище, зображених на карикатурі історичних осіб з інших джерел інформації? Вкажіть яке значення мала ця подія в історії людства?

Критерії оцінювання:

 

*Визначення події та дати – 2б.

*Визначення історичних персонажів – 2 б.

*основна іде), яку хотів передати автор

 карикатури та   аргументація – 2 б.

*відношення автора карикатури до

 героїв - 3 б.

 *Знання епохи і вміння оперувати

історичним матеріалом – 3б.

*Аргументований висновок про наслідки

 події, зображеній на карикатурі та її

значення в історії людства – 3б.

 

 

                                                       ВСЬОГО БАЛІВ – (4+10+6+9+15)=44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ

XIV міського турніру юних правознавців

(2021/2022 н.р.)

1.     Критерії ефективності закону: досконалості немає меж?

2.    Обов’язки людини i громадянина: теоретичні моделі правового забезпечення та реалізації.

3.    Розгляд справ незначної складності Верховним Судом: процесуальні умови та обмеження.

4.      Енергія як об’єкт цивільних прав: проблеми правового регулювання.

5.      Трансплантація та біоетика: взаємозв’язок vs взаємовиключення.

6.      Договори у сфері інтелектуальної власності: особливості застосування.

7.    Право на доступ до правосуддя: європейські стандарти та проблеми забезпечення в Україні.

8.   Проблеми врегулювання спору за участю судді: вітчизняний і зарубіжний досвід.

9.    Критика адвокатом учасників судового процесу: реалізація права на захист чи неповага до суду?

10.     Кондикція i віндикація: проблеми співвідношення та розмежування.

11.   Фідуціарні договори: гарантії забезпечення прав та законних інтересів сторін.

12.   Майнові правовідносини подружжя у сучасному міжнародному сімейному праві: переваги i недоліки.

13.   Неупереджений судовий розгляд як гарантія забезпечення прав людини: практичні аспекти реалізації.

14.   Захист сімейних прав та інтересів дитини у цивільному судочинстві: перспективи i проблеми.

15.   Нове районування областей України: успішне завершення реформи децентралізації публічної влади чи нові проблеми розвитку місцевого самоврядування?



Положення Всеукраїнського турніру істориків
Питання
XХІ Всеукраїнського турніру юних істориків

1. Династичні шлюби Ярославичів: спроба Ярослава Мудрого наблизити Україну-Русь до європейського цивілізаційного простору чи прагнення втамувати особистісні великодержавні амбіції?
2. Чернечі ордени католицької церкви у середньовічній Європі: опора чи опозиція світській владі?
3. Гедиміновичі на українських землях: визволителі чи завойовники?
4. Українська еліта в Речі Посполитій 1569-1658 рр.: прихильники національного примирення чи борці за національно-релігійну ідентичність?
5. Селянські протести в Європі XVII – XVIII ст.: «соціальне розбійництво» чи боротьба за соціальну справедливість?
6. Наполеонівські війни: агресія проти європейських народів чи революційні перетворення?
7. Хлопомани: прагнення ідентифікувати себе з українським народом чи данина соціально-революційним ідеям Заходу?
8. Акт злуки УНР і ЗУНР: втілення ідеї соборності України чи спроба порятунку досягнень українських визвольних змагань 1917-1919 рр.?
9. Українське питання в європейській політиці кінця 30-х років ХХ ст.: маніпуляція національним рухом чи «ренесанс» української державницької ідеї?
10. Колгоспи в сталінському СРСР: прагнення до підтримки збіднілого селянства чи встановлення повного контролю влади над сільським населенням?
11. Фінляндія в Другій світовій війні: агресор чи жертва?
12. Рада Європи: дискусійний клуб чи вагомий інструмент захисту європейських цінностей?
13. Монументалізм в Україні: мистецькі традиції радянської системи чи домінування ідеї національної єдності?
14. «Весна народів» 1989 року у Центрально-Східній Європі: прояв націонал-патріотизму, суспільного прагматизму чи соціального відчаю?
15. Народний Рух України: сприяння політиці перебудови чи формування опозиції в рядах КПРС?
16. Китайська Народна Республіка на світовій геополітичній шахівниці другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: чи вдалося «пішаку перетворитися у ферзя»?
  

Немає коментарів:

Дописати коментар