КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
УЧНІВ З ІСТОРІЇ
5 клас
У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних
досягнень з
історії враховується:
- рівень володіння історичними знаннями;
- знання хронологічних меж періодів, найважливіших історичних подій і процесів;
- визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;
- рівень умінь групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття причинно-наслідкових зв'язків між подіями;
- рівень володіння практичними вміннями й навичками роботи з історичними джерелами; обґрунтування власного ставлення учня до історичної події, явища, діяча.
Рівневе оцінювання |
Бали |
Вербальне |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий
|
1 |
"Вірю в тебе" |
Учень
(учениця) називає одну-дві події, дати, |
2 |
"Недостатньо |
Учень
(учениця) називає декілька подій, дат, |
|
3 |
"Готуйся |
Учень
(учениця) двома-трьома простими реченнями |
|
ІІ. Середній |
4
|
"Працюй |
Учень
(учениця) репродуктивно відтворює невелику |
5
|
"Старайся" |
Учень
(учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; |
|
6
|
"Можеш |
Учень
(учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу характеристику історичній постаті, установлювати послідовність подій; користуватись за допомогою вчителя |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
"Вдало" |
Учень
(учениця) послідовно й логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння історичної термінології, характеризує події |
8 |
"Добре" |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, дає правильне |
|
9 |
"Досить |
Учень
(учениця) оперує навчальним матеріалом, |
|
ІV. Високий |
10 |
"Успішно" |
Учень
(учениця) використовує набуті знання для |
11 |
"Відмінно" |
Учень
(учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та |
|
12 |
"Бездоганно" |
Учень
(учениця) системно володіє навчальним матеріалом; |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень здобувачів
освіти за роботу з історичною картою
Рівневе |
Бали |
Критерії навчальних досягнень учнів |
І. Початковий
|
1 |
Учень
(учениця) називає історико-географічний об'єкт, |
2 |
Учень
(учениця) називає історико-географічний об'єкт, |
|
3 |
Учень
(учениця) називає історико-географічний об'єкт, |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень
(учениця), показуючи на карті історико- |
5 |
Учень
(учениця) з допомогою вчителя відтворює на |
|
6 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює фактичний |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень
(учениця) послідовно й логічно відтворює |
8 |
Учень
(учениця) аналізує використані ним історичні |
|
9 |
Учень
(учениця) оперує навчальним матеріалом, дає |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень
(учениця) виявляє розуміння історичних процесів |
11 |
Учень
(учениця) володіє глибокими знаннями |
|
12 |
Учень
(учениця) системно володіє навчальним |
Основні види оцінювання результатів навчання
Ø Формальне ;
Ø Поточне ;
Ø Підсумкове.
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії навчальних досягнень учнів
|
І. Початковий
|
1
|
Учень може назвати одну-дві події,
дати, історичні постаті чи історико - географічні об’єкти.
|
2
|
Учень називає
декілька подій, дат, історичних постатей або історико- географічних
об’єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні «так - ні»; має
загальне уявлення про лічбу часу в історії.
|
|
3
|
Учень може
двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи постать;
впізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття -
з тисячоліттям ; має загальне уявлення про історичну карту.
|
|
ІІ. Середній
|
4
|
Учень може репродуктивно відтворити
невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні
терміни, подані у тексті підручника, називаючи одну-дві основні дати;
показуючи на карті історико -географічний об’єкт.
|
5
|
Учень з допомогою вчителя може
відтворити основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних
понять, називати основні дати; показувати на історичній карті основні
місця подій.
|
|
6
|
Учень може
самостійно відтворювати фактичний матеріал теми, давати
стислу характеристику історичній постаті, встановлювати послідовність
подій; користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими
джерелами історичної інформації.
|
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Учень послідовно і
логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння
історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки, значення),
виокремлює деякі ознаки явищ та процесів; «читає» історичні карти з допомогою
їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань.
|
8
|
Учень володіє навчальним матеріалом
і використовує знання за аналогією, дає правильне визначення історичних понять,
аналізує описані історичні факти, порівнює однорідні історичні явища,
визначає причинно-наслідкові зв’язки між ними, встановлює синхронність
подій у межах теми; дає словесний опис історичних об’єктів, використовуючи
легенду карти.
|
|
9
|
Учень вільно оперує
навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти і формулює нескладні
висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну
характеристику історичних явищ, самостійно встановлює
причинно-наслідкові зв’язки; синхронізує події у межах курсу,
аналізує зміст історичної карти.
|
|
ІV. Високий
|
10
|
Учень використовує
набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми; виявляє
розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки, спираючись на
широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; співставляє і
систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної
та всесвітньої історії.
|
11
|
Учень володіє
глибокими знаннями, може вільно та аргументовано
висловлювати власні судження, аналізувати історичну інформацію,
співвідносити історичні процеси з періодом на основі наукової періодизації
історії.
|
|
12
|
Учень у повному
обсязі опанував програмовий матеріал, що дає йому змогу відповідно до вікових
особливостей презентувати власну інтерпретацію історичних явищ.
|
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів
|
І.Початковий
|
1-3
|
Учень може назвати одну-два історико -географічні об’єкти.
Учень називає декілька історико -географічних
об’єктів.
Має загальне уявлення про історичну карту.
|
II. Середній
|
4-6
|
Показати на карті історико -географічний
об’єкт.
За допомогою вчителя може показати на
історичній карті основні місця подій.
Може показати на карті місця основних
подій, користуватись за допомогою вчителя (зразок, пам’ятка, алгоритм)
джерелами історичної інформації (наочними та текстовими, що подаються у
підручнику).
|
ІІІ.Достатній
|
7-9
|
“Читає” історичні карти і картосхеми з
опорою на їх легенду;
Використовуючи легенду карти, супроводжує
показ історичних об’єктів їх словесним описом.
Може аналізувати зміст історичної
карти, узагальнювати та застосовувати ці знання.
|
ІVВисокий
|
10-12
|
Співставляє
і систематизує дані історичних карт і застосовує їх під час характеристики
подій, явищ, процесів.
Має достатньо міцні навики роботи з
історичною картою.
|
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів
|
І.Початковий
|
1-3
|
·
учень/учениця спроможні тільки на фрагментарне відтворення історичної
інформації. Вони, зокрема, здатні пригадати окремі її одиниці: дати, імена,
терміни, короткі вислови (одне-два речення) і не виявляють предметних умінь.
Здатність пригадати те, що вивчалося, свідчить про намагання учня/учениці
виконати завдання та потенційні можливості добитися кращого результату;
|
II.
Середній
|
4-6
|
·
учень/учениця спроможні на повноцінне відтворення історичної інформації.
Розуміючи поверхневі зв’язки між її одиницями, наприклад, між особою, діями,
вчиненими за її участі, часом та місцем цієї діяльності, вони можуть не
тільки передати почуте, побачене, прочитане, а й розкрити його зміст своїми
словами, доречно вживаючи історичну термінологію. Здатність наповнити смислом
джерельну інформацію свідчить про вдумливість та старанність учня/учениці, а
також про наявність у нього/неї базових умінь: слухати, читати, писати,
ставити та відповідати на запитання, розповідати, описувати тощо;
|
ІІІ.Достатній
|
7-9
|
·
учень/учениця
спроможні на перетворення, відбір, співставлення та поповнення осмисленої
ними історичної інформації. Вони володіють уміннями встановлювати глибинні,
наприклад, причинно-наслідкові, мотиваційні зв’язки, можуть згрупувати однорідні та відібрати потрібні для
повнішого розкриття теми події, виділити системотворні ознаки/риси
історичного явища/процесу, встановити подібне і відмінне в однорідних фактах,
підібрати аргументи та контраргументи до відомого судження, перевести
сформатовану кимось інформацію в інший формат (наприклад, з вербальної у
графічну і навпаки). Здатність учня/учениці оперувати джерельним матеріалом
свідчить про систематичне цілеспрямоване учіння та про готовність до творчої
діяльності
|
ІVВисокий
|
10-12
|
·
учень/учениця спроможні на власне (суб’єктивно нове) бачення історичного
процесу. Аналізуючи та синтезуючи інформацію з різних джерел, як вторинних
(підручник, науково-популярні та художні твори), так і первинних (речові
пам’ятки, актові документи, спогади та ін. ), вони розмірковують на задані
теми, висловлюють та обстоюють власні судження щодо діяльності історичних
осіб, значення історичних фактів, трактування подій їх дослідниками тощо.
Здатність учня/учениці творити суб’єктивно нове пояснення історичних подій,
вчинків історичних постатей, суголосне до цінностей та уявлень відповідного
часу чи відповідної групи людей, свідчить про досягнення ними мети загальної
історичної освіти.
|
Рівні
навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії
навчальних досягнень учнів
|
І.
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) усно в загальних рисах відтворює
один-два юридичні терміни окремої теми
|
2
|
Учень (учениця) на рівні «так-ні» усно відтворює кілька
термінів, вибирає правильний варіант відповіді із двох запропонованих
|
|
3
|
Учень (учениця) одним простим реченням передає зміст
частини теми, знаходить відповідь на закрите запитання в тексті підручника
|
|
ІІ.
Середній
|
4
|
Учень (учениця) відповідає на окреме запитання за
допомогою вчителя, репродуктивно відтворює частину навчального матеріалу теми
одним-двома простими реченнями, формулює визначення юридичного поняття
|
5
|
Учень (учениця) відтворює окрему частину основного
змісту навчальної теми, відповідаючи на запитання вчителя, визначає одну-дві
окремі ознаки правових понять
|
|
6
|
Учень (учениця) у цілому відтворює частину навчального
матеріалу теми, у цілому правильно використовує окремі юридичні терміни,
аналізує прості юридичні ситуації, розв'язує тестові завдання першого рівня;
може користуватися за допомогою вчителя (зразок, пам'ятка) окремими
положеннями нормативних актів
|
|
ІII.
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно відтворює окрему частину
теми, застосовуючи мінімальну юридичну термінологію, уміє дати визначення понять,
аналізує зміст правових документів за простим планом, розв'язує елементарні
юридичні задачі за допомогою вчителя, знаходить окремі правові норми в тексті
нормативних актів
|
8
|
Учень (учениця) в основному володіє навчальним
матеріалом і використовує знання за аналогією; може співставляти,
узагальнювати інформацію за допомогою учителя; складати прості таблиці,
схеми, аналізувати положення нормативно-правового акта за допомогою вчителя
|
|
9
|
Учень (учениця) оперує вивченим матеріалом на рівні
теми, може самостійно його відтворювати, аналізувати положення
нормативно-правових актів, підтверджувати одним-двома аргументами висловлене
ним судження про правове явище; самостійно розв'язувати юридичні задачі
середнього рівня складності
|
|
IV.
Високий
|
10
|
Учень (учениця) вільно викладає правові питання,
застосовуючи необхідну юридичну термінологію; уміє вирішувати за допомогою
вчителя тестові завдання вищого рівня; самостійно складати таблиці,
структурно-логічні схеми з правових питань, аналізувати правові ситуації, дати
відгук (рецензію) на відповідь іншого учня
|
11
|
Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно
висловлювати власні судження та аргументує їх, самостійно користується
окремими джерелами права; може підготувати повідомлення з юридичної тематики;
самостійно вирішує тестові завдання вищого рівня та певні правові ситуації,
може використовувати інформацію з додаткової літератури (використання
додаткової літератури не є обов'язковою вимогою)
|
|
12
|
Учень (учениця) ґрунтовно викладає правові питання, висловлює
власну позицію й переконливо її аргументує; самостійно знаходить, оцінює та
використовує джерела юридичної інформації, зокрема наочні, уміє узагальнити
вивчений матеріал, використовує набуті знання й уміння у практичній урочній
діяльності (участь у дискусіях, засіданнях «круглих столів» тощо); може
самостійно вирішувати юридичні задачі, застосовуючи правові знання
|
Немає коментарів:
Дописати коментар